شبیه سازی چراغ راهنمایی چهار طرفه با متلب
در این بخش پروژه شبیه سازی چراغ راهنمایی چهار طرفه با برنامه نویسی شی گرا را در نرم افزار MATLAB آماده کرده ایم که در ادامه به معرفی برنامه نویسی شی گرا و این نوع برنامه نویسی در متلب پرداخته و فیلم و تصاویر خروجی پروژه قرار داده شده است.
برنامه نویسی شی گرا (OOP)
برنامه نویسی شی گرا (Object-Oriented Programming – OOP) یک روش برنامه نویسی می باشد که ساختار اصلی در آن، شی ها هستند. در این روش برنامه نویسی، برنامه نوشته شده به شی گرایش پیدا می کند. یعنی توابعی که روی این داده ها عمل می کنند، تا جای امکان در یک قالبی با نام شی در کنار هم قرار می گیرند و جمع بندی شده و در نهایت یک واحد را تشکیل می دهند و نسبت به محیط بیرونی خودش، کپسوله می گردد. بر اساس این مراحل، توابعی که بیگانه هستند امکان ایجاد تغییرات در داده های درون آن شی را ندارند. پیچیدگی کم، هزینه پایین، گسترش سریع برنامه با خطای کمتر در مقایسه با دیگر پارادایم های برنامه نویسی ، از دیگر ویژگی های برنامه نویسی شی گرا (OOP) می باشند.
برنامه نویسی شی گرا در متلب
در برنامه نویسی OOP با تعریف یک ساختمان داده جدید به نام کلاس می توانیم برنامه های بسیار پیچیده و بزرگی را به سادگی مدیریت نماییم. با توجه به اینکه زبان متلب مثل زبانی همچون زبان Java شی گرایی را در تمامی جنبه های خود پوشش نداده اما در نسخه های جدید تر تغییرات بسیار گسترده و قابلیت های بسیاری برای این نوع برنامه نویسی افزوده شده است.
در برنامه نویسی شی گرا سر و کار ما با تعریف کلاس ها (classes) و سپس ساخت شی (object) از آن کلاس ها می باشد. در نرم افزار متلب کلاس (class) های آماده ای وجود دارند که می توانیم از آنها بهره برده و شی های (objects) دلخواه را بسازیم و در صورتی که قصد تعریف یک کلاس جدید را داشته باشیم، از دستور classdef در متلب می توانیم استفاده کنیم.
هیچ نظری ثبت نشده است