جزوه طراحی سازه های فولادی به روش ضرایب بار و مقاومت LRFD
در این پست برای کاربران عزیز جزوه طراحی سازه های فولادی به روش ضرایب بار و مقاومت LRFD را تهیه کردیم که مطالب خوبی رو ارائه میده امیدوارم مفید واقع گردد. در ادامه توضیحاتی مختصر از مطالب جزوه را بیان می کنیم.
تعریف ضریب فنریت فولاد:
ضریب فنریت همان مساحت زیر نمودار ناحیه الاستیک در نمودار تنش کرنش فولاد است. در واقع طاقت فولاد در حالت الاستیک را ضریب فنریت گویند.
تعریف طاقت فولاد:
مقدار انرژی که فولاد در واحد حجم خود و در جریان تحمل تنش تک محوری تحمل می کند تا گسیخته شود طاقت فولاد گویند.
مراحل طراحی به روش ضرایب بار و مقاومت (LRFD)، Load and Resistant Factor Design:
۱-تعیین نیروی وارد بر المان درحد بهره برداری با تحلیل دستی یا کامپیوتری
۲-نیروی بدست آمده در بالا به کمک ترکیب بارگذاری ضریبدار ترکیب می شوند
۳-ظرفیت نهایی مقطع برابر است با ظرفیت اسمی مقطع که در ضریب کاهش مقاومت (فی) ضرب می شود
۴-نیروی نهایی بدست آمده در گام ۲ با مقاومت نهایی مقطع مقایسه می شود
توضیحات بیشتر و دانلود جزوه طراحی سازه های فولادی به روش ضرایب بار و مقاومت LRFD در ادامه مطلب.
مراحل طراحی به روش تنش مجاز (ASD)، Allowable Stress Design:
۱-تعیین نیروی وارد بر المان درحد بهره برداری با تحلیل دستی یا کامپیوتری
۲-نیروی بدست آمده در بالا به کمک ترکیب بارگذاری ترکیب می شوند
۳-تنش های المان در حد سرویس محاسبه می شود
۴-تنش مجاز مقطع با اعمال ضرایب اطمینان محاسبه می شود و با تنش محاسبه شده در ردیف ۳ مقایسه می شود
مهمترین تفاوت روش تنش مجاز (ASD) با روش ضرایب بار و مقاومت (LRFD):
۱-در روش تنش مجاز (ASD) رسیدن به دورترین تار کششی یا فشاری مقطع به حد تسلیم ملاک اصلی طراحی است ولی در حالیکه در روش ضرایب بار و مقاومت (LRFD) از تمام ظرفیت مقطع استفاده می شود.
۲-نتایج تحقیق نشان داده است که برای نسبت بار مرده به بار زنده کوچکتر از عدد ۳ استفاده از روش ضرایب بار و مقاومت باصرفه تر از روش تنش مجاز است.
این جزوه در چهار بخش به شکل زیر تنظیم شده است:
- بخش یک مقدمه ای بر فولاد و مبانی طراحی
- بخش دو طراحی اعضای کششی
- بخش سه طراحی اعضای خمشی
- بخش چهار طراحی برای برش
مشاهده ویدئو در این باره