پروژه شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل AODV با نرم افزار OPNET
پروژه شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل AODV با نرم افزار OPNET به همراه گزارش کار را آماده کردیم که در ادامه به معرفی این پروژه شبکه پرداخته و فیلم و تصاویری از خروجی آن قرار داده شده که فیلم خروجی به صورت آنلاین نیز قابل مشاهده می باشد.
معرفی شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل AODV:
در این پروژه شبکه با برنامه OPNET ما 50 گره تعریف شده که 20 گره ثابت و 30 گره نیز متحرک هستن که سرعت حرکت گره های متحرک بین 0 تا 20 به صورت رندم در نظر گرفته شده است.
تغییر توپولوژی در شبکه های سیار:
تغییر توپولوژی شبکه سیار و حرکت گره، مسیریابی در شبکه های سیار موردی (MANET – ad hoc) را دشوار می سازد، در حالی که می بایست بازدهی داشته باشد و مسیریابی نیز باید طوری صورت گیرد که سربار کنترلی آن کم باشد. در پروتکل های مبتنی بر تقاضا، مسیریابی زمانی ایجاد و برقرار می شود که تقاضا صورت گرفته باشد که پروتکل AODV مثالی از این نوع می باشد. پروتکل AODV شماره های ترتیبی از مقصد را به منظور اطمینان از اینکه تمامی مسیر ها آزادی حلقه داشته و شامل اکثر اطلاعات مسیر اخیر باشند، استفاده می کند.
توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از خروجی پروژه شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل AODV با OPNET در ادامه مطلب.
ذخیره سازی و به روز رسانی اطلاعات شبکه:
در الگوریتم های مسیریابی مبتنی بر تقاضا، گره ها جدای از اینكه ترافیک داده ای وجود دارد یا خیر، اطلاعات مربوط به توپولوژی شبكه را به روز رسانی کرده و اطلاعات مسیر را ذخیره می کنند. سربار ناشی از به روز نگهداری اطلاعات توپولوژی، در چنین روش هایی بسیار بالا بوده هزینه زیادی را نیز دربر دارد. هر یک از گره ها شماره ترتیبی خود را به عنوان شناسه همه پخشی ذخیره می کند. شناسه همه پخشی برای هر RREQ از گره افزایش یافته و به همراه آدرس IP به صورت یکه برای هر RREQ از گره مشخص می شود.
تصاویری از خروجی شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل AODV:
تصویر خروجی 2:
تصویر خروجی 3:
تصویر خروجی 4:
تصویر خروجی 5:
تصویر خروجی 6:
تصویر خروجی 7:
تصویر خروجی 8:
تصویر خروجی 9:
هیچ نظری ثبت نشده است