پروژه مسیریابی بهینه در شبکه VANET جهت کاهش پیام های همه پخشی
پروژه مسیریابی بهینه در شبکه VANET با نرم افزار NS2 جهت کاهش تعداد پیام های همه پخشی (Broadcast) آماده کردیم که در ادامه به معرفی این پروژه شبکه پرداخته و فیلم و تصاویری از خروجی آن قرار داده شده که فیلم اجرایی به صورت آنلاین نیز قابل مشاهده است.
معرفی شبکه بین خودرویی VANET :
شبکه هوشمند بین خودرویی یا به اختصار VANET به عنوان زیرمجموعه ای از شبکه های Ad-hoc متحرک دسته بندی شده است، که این پتانسیل را دارند تا در بهبود ایمنی جاده ها و فراهم کردن راحتی مسافران به کار روند. امروزه ماشین ها و سایر وسایل اختصاصی دیگر به طور روزانه توسط بسیاری از مردم مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین مشکل ناشی از افزایش استفاده از این وسایل حمل و نقل خصوصی، افزایش مرگ و میر اتفاق افتاده در تصادفات جاده ای می باشد. VANET با استفاده از یک ارتباط کوتاه برد اختصاصی (DSRC)، یک ارتباط بی سیم بین خودروهای در حال حرکت ایجاد می کند.
این نوع ارتباط به خودروها اجازه می دهد که انواع مختلف اطلاعات را بین یکدیگر به اشتراک بگذارند، برای مثال: اطلاعات ایمنی با هدف پیشگیری از تصادف، انواع دیگری از اطلاعات که می تواند منتشر شود از قبیل اطلاعات مربوط به مسافران، و غیره.
شبکه های هوشمند بین خودرویی (VANETS) زیر مجموعه ای از MANETs یا شبکه های ادهاک هستند، و به مجموعه هوشمندی از خودروها روی جاده منتسب می شوند. این خودروها سرویی های ارتباطی را بین یکدیگر و یا با RSU بر اساس تکنولوژی LAN ارائه می دهند. در این نوع شبکه ها هر خودرو به عنوان یک نرد ارتباطی در نظر گرفته می شود، که همه آنها مجهز به یک دستگاه ارتباطی هستند و به وسیله آن پیام های لازم را با یکدیگر رد و بدل می کنند.
توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از خروجی پروژه مسیریابی بهینه در شبکه VANET با نرم افزار NS2 در ادامه مطلب.
مزایای ویژه تکنولوژی VANET :
کاهش تعداد تصادفات در جاده ها، لذت بردن بیشتر از رانندگی و سفر با ساده سازی پرداخت های ویژه عوارضی، پارکینگ، سوخت و غیره می باشد. کاربران جاده ها از کاربرد های مختلف VANET برای ایمنی، مدیریت ترافیک، هشدار، راحتی، اشتراکت موزیک، و بازی های شبکه ای استفاده می کنند. این کاربرد ها شامل تبادل پیام ها از قبیل پیام های ضروری، رویداد های ترافیکی، هشدار های شرایط جاده و… می باشد، که باعث ایمنی و رانندگی راحت و موثر می شود.
در VANET دو نوع ارتباط وجود دارد:
- ارتباط Vehicle to Vehicle (V2V)
- ارتباط Vehicle to Infrastructure (V2I)
در ارتباط V2V خودروها می توانند از طریق OBU (on board unit) با یکدیگر به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند. در ارتباط V2I خودروها می توانند با تجهیزات کنار جاده با نام RSU (Road Side unit) ارتباط برقرار نمایند. در سیستم های حمل و نقل هوشمند، برای پخش فراگیر اطلاعات به شبکه خودروها و سپس استفاده از این اطلاعات، هر خودرو نقش یک فرستنده/گیرنده و مسیریاب را ایفا می کند.
برای برقرار ارتباط بین خودرو و RSU، خودرو باید به یک رابط رادیویی کوتاه برد به نام OBU مجهز باشد که ارتباط بی سیم کوتاه برد شبکه ad hoc را فعال کند. همانطور که گفته شد در VNAET خودروها پیام هایی را بین یکدیگر رد و بدل کرده و از این طریق اطلاعات را به اشتراک می گذارند، و همچحتین هر خودرو به عنوان یک نود متحرکت در نظر گرفته شده و به خودروهای اطراف و همسایه تا شعاع ۱۰۰ الی ۳۰۰ متری اجازه داده می شود تا به یکدیگر متصل شده و شبکه خودروها ساخته شود.
پیدا کردن یک مسیر مناسب بین فرستده و گیرنده، پیش شرط ارسال هر نوع دیتا بین دو نود است. افزایش تحرکت خودروها در VANET یک چالش جدی را مطرح می کند و آن استراتژی های مسیریابی است.
هدف از مسیریابی در شبکه :
یافتن یک مسیر مناسب از منبع به مقصد، آپدیت مسیر جدید و در دسترس کردن آن و در آخر نگه داری و ادامه دادن مسیر در صورت شکسته شدن مسیر فعلی. محققان متریک های مختلفی برای پیدا کردن مسیر شناسایی کرده اند. با استفاده از یک متریک یا ترکیب آنها صدها پروتکل طراحی کرده اند. متریک ها می توانند به عنوان end-to-end Localized، و cross layer گروه بندی شوند. متربک های مسیریابی Localized با توجه به مقدار متر یک نود های همسایه نقطه بعدی نود را مشخص می کنند، end-to end مقدار متریک ها را برای همه نود ها محاسبه می کند و متریک های مسیریابی cross layer پارامترهای مسیر را از لایه های شبکه محاسبه می کنند.
اطلاعات این متربک ها به روش های مختلفی در شبکه منتشر شده و تصمیم گیری اینکه نقطه بعدی توسط چه متریک هایی انتخاب شود بر عهده نرد منع با نود انتقال دهنده است.
مسيریابی در شبکه VANET :
مسيریابی در شبکه VANET به دلیل اینکه اغلب مواقع نود منبع و مقصد در دو رنج ارتباطی متفاوت قرار دارند، به صورت Multi-hop (چند نقطه ای) انجام می شود. بنابراین در اکثر الگوریتم های مسیریابی لازم است که پکت دیتا برای رسیدن به مقصد از نود های مختلفی عبور کند. همچنین در اغلب الگوریتم های براساس پروتکل Broadcast دیتا توسط نود های همسایه تا رسیدن به مقصد باعث می شود تعداد پیام های Broadcast زیاد شده و شبکه را در پکت های Broadcast شده غرق کند، این مساله تحت عنوان Broadcast Storm یا طوفان برودکست مطرح است.
این مساله باعث می شود تا در شبکه های VANET با تراکم و تحرکت زیاد کارایی شبکه با افت مواجه شده و متریک های مسیریابی تحت تاثیر منفی قرار گیرند. راه حل های متفاوتی جهت مقابله با مساله Broadcast Storm از سوی محققان مختلف ارائه شده که در اغلب آنها برای پیدا کردن نود مقصد یا نودی که دنباله ای از مسیر مقصد باشد، عمل Broadcast دیتا به همسایه های یک نود زیاد انجام می شود.
توضیحات بیشتر شبیه سازی مسیریابی بهینه در شبکه VANET به همراه پروژه ارائه می گردد.
تصاویری از خروجی پروژه مسیریابی بهینه در شبکه VANET :
تصویر خروجی 2:
تصویر خروجی 3:
تصویر خروجی 4:
تصویر خروجی 5:
تصویر خروجی 6:
تصویر خروجی 7:
تصویر خروجی 8:
تصویر خروجی 9:
هیچ نظری ثبت نشده است