معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

  • شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳
  • بازدید ۲۳,۱۸۶ نفر

تصویر VANET1 معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

شبکه های VANET ونت نوعی از شبکه های ادهاک Ad hoc هستند که ارتباط بین وسایل نقلیه مجاور، همچنین بین وسایل نقلیه و تجهیزات ثابتی که معمولا کنار جاده ها نصب می شوند را فراهم می آورند، هدف اصلی در شبکه های VANET ایجاد راحتی و امنیت بیشتر برای مسافران می باشد.

.

به این منظور یک وسیله الکترونیکی در هر وسیله نقلیه نصب م یشود که اتصال به شبکه Ad hoc را برای مسافران فراهم می آورد، به این ترتیب هر وسیله نقلیه ای که با تجهیزات vanet مجهز شده است بعنوان یک نود در شبکه Ad hoc ادهاک عمل می کند و می تواند پیغام های دیگران را از طریق شبکه بی سیم دریافت و یا به نودهای دیگر پیغام ارسال نماید، این پیغام ها بیشتر برای اهداف امنیتی و کنترل ترافیک به کار می روند از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

– هشدار تصادف

– اعلان علائم جاده ای

– مشاهده ترافیک

– پرداخت عوارض راهداری

– پرداخت هزینه پارکینگ

– تفریحات و سرگرمی

– سایر موارد

لطفا جهت مطاله بیشتر این موضوع به ادامه مطلب مراجعه فرمائید …

تصویر VANET2 معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET.

این پیغام ها برای رانندگان ابزارهای مناسبی جهت تصمیم گیری در خصوص مسیر مناسب ارائه می دهند. علاوه بر این امکانات چندرسانه ای و اینترنت نیز برای مسافران تعبیه شده است. پرداخت عوارض راهداری و هزینه پارکینگ نیز از سایر خدمات این نوع شبکه هاست.

.

امروزه کارخانه های بزرگ خودرو سازی از جمله تویتا و BMW پروژه های مختلفی را در خصوص این نوع شبکه ها و تجهیز خودرو های خود به قابلیت های شبکه های ونت VANET در دستور کار دارند. شبکه های بیسیم تک کاره وسایل نقلیه (VANETs) یک گروه فوق العاده چالشی از شبکه های بیسیم تک کاره تغییر پذیر (MANETs) هستند که در حال حاضر توجه گسترده تحقیقات در زمینه شبکه سازی بیسیم و همچنین صنایع اتومبیل سازی را به خود جلب کرده اند.

تصویر VANET3 معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

برقرای ارتباط در شبکه های MANETs به برنامه های کاربردی متنوع و پراکنده در میان گره های سیار در محیط های فاقد ساختار زیربنایی کمک میکند. به علت داشتن قابلیت تغییرپذیری نسبتاً زیاد ، برقراری ارتباط در VANETs چالش های قویتری را نسبت به ارتباط های دیگر در MANETs عمومی به نمایش میگذارد. محیط های فاقد ساختار زیربنایی و توپولوژی شبکه ای با پویایی بالا موجب تقسیم بندی مداوم شبکه ها می شود. شبکه های vanet را می توان جزئی از سیستم های انتقال هوشمند ITS (سیستم‌ های هوشمند حمل و نقل) مطرح کرد.

تصویر VANET4_ITS معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

همکاری دولت ها، گروه های استاندارد سازی و تولید کنندگان سراسر جهان پیشرفت سیستم های انتقال هوشمند (ITS) را تسریع می کند. موفقیت بالقوه تحقیقات VANETs به عنوان بخش ضروری تحقیقات ITS وابسته به توسعه سیستم ارتباط وسایل نقلیه است که توزیع مناسب، پایدار و مقرون به صرفه اطلاعات را در جهت بهره گیری از امنیت و آسایش “در راه انتقال” امکانپذیر می سازد.

تصویر VANET5 معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

در میان برنامه های کاربردی ارتباطی گوناگون در VANETs طیف گسترده ای از برنامه های مهم وجود دارد که امنیت ترافیک، کنترل ترافیک و برنامه های کاربردی وسایل نقلیۀ فاقد راننده را که نیازمند ارتباط محدود به زمان در شبکه های بیسیم تک کاره هستند، شامل میشود. این برنامه های توزیع شده دارای محدودیت زمانی را ارتباط همزمان می نامیم.

.

همانطور که در بالا بررسی شد، گره های بسیار پویا و سرور فاقد ایستگاه مرکزی موجب بروز تصادم در رسانه بیسیم در ارتباط VANETs میشوند. در رسانه مورد نظر، تاخیر و مفقود شدن بسته ها مرتبا اتفاق می افتد. ارتباط همزمان به راحتی در این سناریوها دچار بی حاصلی می شود.

.

بنابراین، توسعه یک سری سازوکارهای موثر در تضمین اتمام این ارتباط های حساس به زمان، در یک بازه زمانی محدود ضروری است شبکه های ونت VANET در بسیاری از موارد شبیه شبکه های MANET هستند از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– دامنه کوتاه انتقال امواج رادیویی

– پهنای باند کوتاه

– انتشار امواج در جهت مناسب

– ظرفیت ذخیره سازی محدود

تصویر VANET6 معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

اما در جزئیات با این نوع شبکه ها تفاوت هایی دارند از جمله این که حرکت در شبکه های VANET ساختاریافته است زیرا معمولا حرکت خودروها در مسیرهای مشخصی در طول جاده ها و خیابان ها انجام م یشود. بطور کلی میتوان برقراری ارتباط در VANETs ویژگیهای چالشی به خصوصی را در بر می گیرد:

– طبقه بندی مداوم شبکه

– شبکه میانبر کوچک و موثر

– افزونگی محدود به زمان و عملکرد

– قابلیت پیش بینی موقعیت

– قدرت به نسبت کافی

قابلیت پیشبینی موقعیت و قدرت به نسبت کافی را میتوان در جهت پشتیبانی ارتباط میان وسایل نقلیه و میان وسیله نقلیه و حاشیه جاده به کار گرفت، در حالی که تغییر سریع توپولوژی، طبقه بندی مداوم شبکه، شبکه میانبر کوچک و موثر و افزونگی محدود در زمان و عملکرد مشکلات ارتباط را در VANETs تشدید میکند.

.

در سناریو های VANETs سه چالش تعیین کننده وجود دارد که نقشی اساسی در دستیابی به ارتباط پایدار و موثر را ایفا میکنند که عبارتند از:

چگونگی بهره گیری موثر از پهنای باند کوتاه

چگونگی حفظ و نگهداری توپولوژی قطعه بندی شده به صورت پویا

چگونگی دستیابی به حداقل تاخیر در انتقال همزمان اطلاعات در موقعیت های گوناگون

تصویر VANET7_DSRC معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

تکنولوژی ها و پروتکل های شبکه های VANET

شبکه های VANET تکنولوژی های مختلف بیسیم مانند DSRC را که نوعی وای فای WIFI است همچنین تکنولوژی سلولی و وایمکس WIMAX را به کار می گیرد. DSRC کانال های مخابراتی با برد کوتاه و متوسط به صورت یک طرفه و دو طرفه است که مشخصا برای اهداف متحرك مطابق با یک سری استانداردها و پروتکل ها طراحی شده است.

تصویر VANET8_Wimax معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET

پروتکل های بی سیم باند کوتاه دیگر شامل 802.11 IEEE ، Blue tooth و CALM در این نوع شبکه ها قابل استفاده می باشند.

بکارگیری پروتکل های مسیریابی مختلف مانند DSR و DSDV در شبکه های vanet مورد بررسی قرار دارد ولی به نظر می رسد پروتکل های مسیریابی شبکه های ad hoc AODV و DYMO در این نوع شبکه ها کارایی بیشتری دارند.

همچنین شبکه های VANET را می توان بعنوان جزئی از سیستم های انتقال هوشمند مطرح کرد.

.


جهت درخواست شبیه سازی مقالات و پایان نامه های خود با نرم افزار MATLAB , NS2 , OPNEN , OMNET , JSIM , QualNetGlomosim , ARENA با ما تماس بگیرد.


 

مطالب مرتبط
ثبت نظر
ریفریش کنید!
نظرات کاربران (۱۰ مورد)
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    مينا شنبه , 3 مهر

    سلام ببخشيد انواع الگوريتم هاي خوشه بندي در VANET رو نياز دارم. خواهش ميكنم زودتر راهنمايي كنيد

  2. تصویر آواتار کاربر 0
    قاسم عرفانی جمعه , 24 دی

    سایت بسیار جالبیه - دستتون درد نکنه - خسته نباشید - لطفا ادامه بدید

  3. تصویر آواتار کاربر 0
    aliyar سه شنبه , 9 خرداد

    باسلام و عرض ادب /بسيار بسيار مطالب زيبا و اموزنده اي داريد. سپاس فراوان

  4. تصویر آواتار کاربر 0
    علی حیدریان سه شنبه , 20 تیر

    عالی بود

  5. تصویر آواتار کاربر 0
    رشید مددجو یکشنبه , 22 مرداد

    سلام من یک پروژه مطالعاتی در مورد "بررسی پروتکل های ارتباطی بین خودرو ها V2V و کابرد های آن" می خواستم می تونین برام انجامش بدین ؟

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمییکشنبه , 22 مرداد

      بله قابل انجام است، جهت هماهنگی از طریق اطلاعات درج شده در بخش تماس با ما، در ارتباط باشید.

  6. تصویر آواتار کاربر 0
    رها شنبه , 25 شهریور

    سلام درباره شبیه سازی با برنامه OMNET , Veins , SUMO در شبکه های خودرویی قابل انجام هست براتون؟

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمیشنبه , 25 شهریور

      بله با این نرم افزار های شبیه ساز کار می کنیم، می تونید اطلاعات پروژه رو در ایمیل یا تلگرام برای ما ارسال کنید تا بررسی کنیم.

  7. تصویر آواتار کاربر 0
    payab یکشنبه , 24 دی

    ممنون از مطالب خوبتون عالی بود ازش تو مقاله استفاده کردم تشکر.

  8. تصویر آواتار کاربر 0
    m.n شنبه , 21 تیر

    سلام مطالب مفیدی بودن . لطفا الگوریتم های خوشه بندی گرگ خاکستری و کلونی مورچه رو هم در رابطه با این موضوع اینجا بزارین .