پروژه کنترل گشتاور مستقیم موتور القایی توسط مدولاسیون بردار فضایی DTC- SVM با MATLAB
شبیه سازی مقاله Direct Torque Control of Induction Motor Using Space Vector Modulation – SVM-DTC
چکیده فارسی:
در این مقاله، کنترل گشتاور مستقیم موتور القایی (به انگلیسی Direct Torque Control یا DTC) توسط مدولاسیون بردار فضایی (به انگلیسی Space Vector Modulation یا SVM) ارزیابی شده است. در ميان روش هاي كنترل برداری ماشين القايی، روش كنترل مستقيم گشتاور (DTC) از جديد ترين روش هاي كنترل گشتاور و سرعت ماشين های الکتریکی است. در اين روش با استفاده از سيگنال هاي فيدبك جريان استاتور و ولتاژ DC ورودی اینورتر ، براساس يك مدل دقيق از فرايند كاري موتور، گشتاور و شار استاتور تخمين زده مي شوند و سپس بر اساس خطاي گشتاور و شار ماشين به همراه موقعيت شار ماشين، فرمان هاي سوئيچ هاي اينورتر صادر مي شوند. علی رغم سادگی آن، روش DTC قادر به کنترل خيلی سريع شار و گشتاور می باشد. با اين حال نوسانات فرکانس بالا و دامنه قابل توجه نوسان گشتاور الکتريکی، شار و جريان استاتور از موارد نامطلوبی مي باشند که در DTC کلاسيک مشاهده می شود. علاوه بر روش DTC کلاسيک که روش پايه ای انجام DTC می باشد، دو روش SVM-DTC و DSVM-DTC به منظور بهبود عملکرد DTC از نظر نوسان گشتاور و جريان استاتور ارائه شده است.
مبنای روش، SVM-DTC محاسبه دقيق و اعمال بردار فضايی ولتاژ استاتور لازم برای جبران خطای شار و گشتاور استاتور است. اين روش نيازمند طرحه ای کنترلی بسيار پيچيده می باشد و بنابراين زمان محاسبات بيشتری لازم دارد و وابستگی به پارامترهای موتور دارد. روش DSVM-DTC نوسان گشتاور و جريان استاتور را بدون افزايش چندانی در پيچيدگی سيستم کنترل و تا حد مطلوبی کاهش میدهد. در این مقاله و شبیه شبه سازی با سیمولینک – متلب با استفاده از بردار فضایی نحوه عملکرد اینورتر بدست آمده است که درواقع با این روش می توان به راحتی نوسانات گشتاور را کم کرد.
تصاویری از خروجی پروژه و دانلود رایگان مقاله این پروژه در ادامه مطلب …
چکیده انگلیسی:
In this study, direct torque control (DTC) of induction motor is evaluated based on space vector modulation (SVM). DTC is a method to control machine with utilizing torque and flux of motor controlled. The torque and current ripple are occurred in the conventional DTC. Reason of undesired torque and current ripple is low number of voltage vectors applied to the motor controlled by the conventional DTC technique. SVMDTC is a technique to reduce the ripple. SVM techniques have several advantages that are offering better DC bus utilization, lower torque ripple, lower total harmonic distortion in the AC motor current, lower switching loss, and easier to implement in the digital systems. Simulation results from the classical and improved DTC are presented and compared. Result shows that the torque, flux linkage and stator current ripple are decreased with the improved DTC.
.
هیچ نظری ثبت نشده است