ترجمه مقاله ابزاری برای تحلیل قدرت بازار برق در بازارهای انرژی الکتریکی
A Tool for the Analysis of Market Power Potential in Electric Energy Markets
چکیده
قدرت بازار توانایی یک شرکت برای تغییر قیمت ها از سطوح رقابتی به نحوی که به نفع آن شرکت باشد، بدون آنکه مشتریان خود را از دست بدهد تعریف شده است. قیمت ارائه شده توسط شرکت در حفظ سودآوری بالاتر از سطح رقابتی برای یک دوره زمانی قابل توجه دارای اهمیت است. در بازارهای رقابتی ایده آل، برای کسب سهم بازار بیشتر به قیمت های پایین تر نیاز است.
در بازارهای غیر رقابتی، شرکت هایی که میدانند، تولید آنها کاملاً مورد نیاز و یا بدون جایگزین است، میتوانند به طور موثر تا سطوح بالا افزایش قیمت داشته باشند. فاکتورهای مشارکتی که تعیین کننده رقابت در بازارهای انرژی الکتریکی هستند، شامل سهم بازار، تمرکز بازار، کشش تقاضا، ظرفیت اضافی، ترتیبات قراردادی، فرآیندهای ایجاد قیمت و سهولت ورود به بازار میباشند.
ژنراتورها شرکت های تجاری در بازارهای انرژی الکتریکی هستند. تامین کنندگانی که بازار در تصرفشان است می توانند درآمدشان را بدون تاثیرپذیری از درآمد و تولید برق ژنراتورهای دیگر افزایش دهند. هنگامی که یک تولید کننده برق مرکزی در یک بازار برق متمرکز وجود داشته باشد، عملکرد اقتصادی شبکه شفاف و کارآمد است. با این وجود زمانی که یک منبع بر دیگران برتری داشته باشد ممکن است مزایای یک بازار برق رقابتی را به خطر اندازد.
توضیحات بیشتر در ادامه مطلب ….
مشکلات قدرت بازار در بازارهای برق با توجه به ویژگی های خاص برق و شبکه های انتقال بسیار پیچیده است. استفاده از قدرت های متمرکز با تمرکزسازی بالا میتواند باعث خستگی سیستم انتقال و همچنین محدودیت در سرویس دادن به بعضی از بارهای واقع در فاصله های دور توسط ژنراتورها شود. مناطقی که ظرفیت انتقال کافی ندارند بدون اینکه ژنراتورها از لحاظ فیزیکی واقع در نزدیک بار باشند، نمی توانند با اطمینان 100 درصد بار الکتریکی را تغذیه نمایند که این قضیه بسته باری نامیده میشود.
.
جایگزینی برای این نواحی که به صورت بسته باری هستند وجود ندارد. وقتی که ظرفیت تولید محدود باشد و ذخیره انرژی کافی نیز وجود نداشته باشد منابع دیگر نیز ناکارآمد می باشند. واحدهای تولیدی می توانند هنگام کمبود انتقال در صورتیکه مقداری از انرژی فروخته شدهی خود را حفظ کرده باشند افزایش قیمت دهند. محدودیت در شبکه انتقال اجازه می دهد که یک یا تعداد بیشتری از تامین کنندگان رفتار منفعت طلبانه ای به سود خود ایجاد نمایند.
.
ابزارهای بسیاری وجود دارد که استفاده از آنها به طور گسترده ای میتواند قدرت بازار برق را شناسایی نماید. کاربرد مستقیم برخی از شاخص ها باعث اعتماد بیشتر میشود، بطوریکه از میان شاخص های تامین کنندگان، شاخص هرفیندال، هریشمن، یک تامین کننده یا تعدادی از تامین کنندگان حاکم بر بازار را نشان میدهد. این اقدامات ارزشمند هستند، اما اغلب خطا در یافتن درجه صحیح رقابت است.
مقدار متمرکز سازی با توجه به کشش قیمت یا برگشت پذیری از حداکثر تقاضا تعیین نمیشود، و ممکن است یک نمایش دقیق از شبکه برق بدست نیاید. در بازارهای برق مختلف اغلب عملکرد شبکه محدود میشود به کسب سود بیشتر فعالان بازار در بخشهای کوچک یک شبکه، که بوسیلهی بازار برق محلی اداره میشود. اقدامات متمرکزسازی ممکن است قادر به شناسایی این فعالان در بازار نباشد. سود این شرکتها معمولاً هنگام ارزیابی در یک شبکه متراکم و فشرده مشخص میشود.
در یک بازار PJM شامل سه تامین کنندهی آزمایشی که گفته شده به طور صحیح متمرکز سازی شده اند، وابستگی فاکتورهای تولید به میزان حساسیت خطوط و میزان تولید محدود میشود. در اینجا برای تعیین اینکه این سه تامین کننده در از بین بردن محدودیتها به طور مشترک چه نقشی دارند هر یک از محدودیتها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد. در این مقاله الگوریتمی ارائه میشود که با حل معادلات چند مجهولی، ناشی از محدودیت همه ی خطوط که در یک زمان مورد ارزیابی قرار گرفته شده اند، بدست می آید.
این کار جدید، از این جهت مهم است که وجود محدودیت های متعدد خطوط می تواند باعث تحریک قدرت بازار شود و این کار میتواند در تجزیه و تحلیل محدودیت آشکار باشد. هدف از این پایان نامه طرح الگوریتمی است که تجزیه و تحلیل مدلهای اقتصادی و فیزیکی را با حساسیت ویژه ای به بهره برداری برساند.
.
حداکثر تقاضای بار ثابت فرض می شود و تنها اثر پیشنهاد قیمت در بازار بررسی می شود. محدودیت ها در خطوط انتقال به راحتی شناخته شده اند و یک برنامه نویسی خطی بهینه برای این جریان اجرا شده است. ماتریس های پیشنهاد قیمت /تولید همچنین پیشنهاد قیمت /سود، حساسیت هایی هستند که محاسبه شده اند و سپس برای ارزیابی بیشتر برجسته شده اند تا، تامین کنندگان قادر به عملکرد درست و به نفع خود در بازار باشند.
این تحلیل میتواند ابزاری در اختیار ما قرار دهد تا بتوان بوسیله ی آن دریافت که تولیدکنندگان دارای قدرت تا چه اندازه میتوانند قدرت بازار را تحت تاثیر قرار دهند. نتیجهی این کار بازده و قابلیت اطمینان در شبکه برق را بهبود خواهد بخشید.
اصل این مقاله با 56 صفحه به صورت PDF به زبان انگلیسی می باشد که می توانید در ادامه مطلب آن را به طور رایگان دریافت نمائید. همچنین ترجمه فارسی و روان این مقاله را نیز آماده داریم که در 44 صفحه به صورت فایل ورد است.
هیچ نظری ثبت نشده است